Ladingzekerheid is een urgent thema voor fabrikanten. Dagelijks vinden ongelukken plaats door schuivende of afgevallen ladingen, of nog erger door kantelende vrachtwagens. Gevaarlijke werksituatie, imagoschade en hoge economische kosten zijn het resultaat.
Wat betekent dit voor u?
Als verlader was u tot mei 2018 verplicht om uw lading op grond van clausule 22 STVO zodanig te zekeren en vast te zetten dat deze niet kon omvallen, afvallen of wegglijden. Zelfs niet bij een noodstop of bij een plotselinge ontwijkende beweging. Bij de nieuwe EUMOS-norm 40509 ligt het accent anders. Daarin wordt gestreefd naar maximalisatie van de ladingzekerheid op een zo efficiënt mogelijk manier. Het maakt verladers én verpakkers verantwoordelijk voor de manier waarop de palletlading stabiel wordt uitgevoerd en gezekerd. Volgens de nieuwe wettelijke norm is de aanbieder van de lading verplicht om laadeenheden stabiel aan te bieden en zo nodig bewijs te leveren van deze stabiliteit. Het geeft de tertiaire verpakking van een pallet een geheel nieuwe status.
Door de unieke knip- en sealunit op de vloer, kan de heftruckchauffeur blijven zitten en wordt de pallet automatisch gereed gemaakt om verder te vervoeren.