Hosokawa Group ontwikkelt een nieuw proces voor de duurzame recuperatie van Carbon Black uit gebruikte autobanden.
Veel bedrijven die zich bezig houden met de recycling van autobanden staan voor de uitdaging om uit het rubber Carbon Black te winnen. Het zwarte goud moet namelijk na de pyrolyse nog een aantal proces stappen doorlopen voordat het als recovered Carbon Black (rCB) kan worden gebruikt. “Wij hebben daarvoor een efficiënt en duurzaam proces ontwikkeld”, zegt Marc Jacobs, Teammanager bij Hosokawa Micron. “Het recyclingbedrijf kan met onze nieuwe proceslijn grondstoffen probleemloos opwerken tot een topkwaliteit rCB.
Onze expertise is dat we aan het rCB precies die eigenschappen kunnen geven waarom de fabrikanten van autobanden vragen. Zij willen een stofvrij, goed lopend en makkelijk te doseren granulaat.”
In het voortraject worden de gebruikte banden geshredderd en vermalen, waarbij het aanwezige staal zoveel mogelijk wordt verwijderd. Vervolgens wordt het materiaal gepyroliseerd. Hierbij ontstaan olie en gas dat ook een nuttige toepassing krijgt. Wat overblijft, is het uitgangsmateriaal voor het ‘rCB finishing’-proces van de Hosokawa Group.
De deeltjesstructuur ervan moet worden aangepast om het als rCB-granulaat succesvol te kunnen inzetten.
Voor de ontwikkeling van het nieuwe, integrale proces combineerde de Hosokawa Group kennis, ervaring en apparatuur van diverse dochterondernemingen van het wereldwijd actieve concern. “In dit project werken we nauw samen om ervoor te zorgen dat recyclingbedrijven kunnen vertrouwen op een efficiënte productielijn waarin alle machines en installaties optimaal op elkaar zijn afgestemd. De klant heeft met deze ‘one stop shop’-benadering bovendien slechts één aanspreekpunt.”